Kodėl emocinės kompetencijos ugdymas pasidarė toks svarbus šiandieninėje visuomenėje?

Šiandien emocinė kompetencija yra akademinių tyrimų bei švietimo programų ir organizacijų tobulinimo ar net kasdienės žiniasklaidos tema. Ji tokia aktuali, nes socialinės ir emocinės kompetencijos pradeda vystytis nuo mažų dienų ir išlieka aktualios visą gyvenimą priimant sprendimus, asmeninę, socialinę ir moralinę atsakomybę. Apie emocinės kompetencijos svarbą bei naudą žmonėms ir organizacijoms diskutavome su emocinės kompetencijos specialistu ir nuotolinės interaktyvios asmeninių treniruočių programos „Emotika“ autoriumi Dariumi Pietariu.

Dariaus Pietario teigimu, įmonėse ir organizacijose vis dažniau yra išsemti praktinių įgūdžių suteikiantys mokymai. „Žmonės daug ko šiandien mokosi: pardavimų, vadovavimo įgūdžių, kitų praktinių kompetencijų. Atrodytų žinių sukaupta nemažai, tačiau kartais pokyčio nėra. Todėl dabar resursai ir dėmesys kreipiami į emocinės kompetencijos mokymus, nes ieškoma naujų galimybių pagerinti darbo rezultatus. Svarbu suvokti, kad šiandien iš vadovo tikimasi ypač daug. Jis nebegali darbuotojui tiesiog liepti atlikti vieną ar kitą užduotį, nes darbo rinka keičiasi, norima, kad į sprendimų priėmimą įsitrauktų visa komanda, tam kad tai įvyktų, reikia visai kitokio kalibro žinių bei kompetencijų“, – sakė Darius Pietaris, pridurdamas, kad Lietuva emocinės kompetencijos ugdymo srityje žengia drauge su visus pasauliu, nes kitose šalyse ši mokymų kryptis šiuo metu taip pat labai aktuali.

Emocinė kompetencija – santykių kūrimas visuomenėje, darbe, šeimoje

Anot specialisto, emocinę kompetenciją ugdyti naudinga kiekvienam, ypač tiems, kam tenka kasdien dirbti su žmonėmis, parduoti prekes ar paslaugas, bendrauti sprendžiant konfliktus, net šeimoje ši kompetencija labai praverčia. „Jei tu nejauti kito žmogaus? Jei nesugebi taikiai spręsti konfliktų ir susitarti? Jei nesusitvarkai su savo emocijomis? Jei nesikalbi su savo partneriu ar partnere kelias dienas? Apie kokius santykius tada eina kalba?“, – retoriškai klausė emocinės kompetencijos profesionalas. Jo nuomone, emocinės kompetencijos ugdymas ir kalba apie tarpusavio santykių gerinimą, harmoningos atmosferos kūrimą bendraujant su kolega, klientu, vadovu ar šeimos nariu. 

Emocinės kompetencijos nauda darbo rinkoje

Išgrynindamas naudas, kurias emocinės kompetencijos ugdymas suteikia vadovui, Darius Pietaris pabrėžė, kad dažnai vadovams tenka valdyti pokyčius. Emocinė kompetencija leidžia sklandžiau tuos pokyčius įdiegti, lengviau susitarti. Į darbo rinką ateina jaunoji karta, kurią vyresniajai kartai sunku suprasti, nes jie mąsto visai kitaip, juos motyvuoja kiti dalykai, nei prieš tai buvusias kartas. Dėl šios priežasties vadovams aktualu stiprinti emocinę kompetenciją, kad galėtų suvokti, ko nori į darbo rinką drąsiai žengianti karta ir kaip sukurti jiems tokią aplinką, kad pastarieji geriausiai save realizuotų. Be to, dirbant su klientais, jų lūkesčiai nuolatos auga, o emocinė kompetencija leidžia geriau juos suprasti ir suteikti tai, ko klientai nori.

Kaip ugdyti emocinę kompetenciją?

Sakoma, kad emocinės kompetencijos ugdymas – darbas, reikalaujantis nemažai pastangų. Ar tai tiesa? Nuo ko reikėtų pradėti ugdant šią kompetenciją? Kur ieškoti žinių? Mokytojų? Internete gausu informacijos, bet kaip atsirinkti? Šie ir panašūs klausimai sukasi ne vieno žmogaus galvoje. Pasak Dariaus Pietario, kai žmogui trūksta žinių apie emocinę kompetenciją, tada, taip, tai gali tapti sunkiu alinančiu darbu. „Svarbu susirasti žmogų ar žmonių grupę, kurie taptų tavo instruktoriais ir padėtų įgyti emocinę kompetenciją. Mokytis galima seminaruose, skaityti ta tema parengtą literatūrą, susirasti „kaučerį“ ar mentorių, skaityti informaciją emocinės kompetencijos temomis rašančių žmonių tinklaraščiuose, paieškoti „online“ programų. Šiandien internete gausu informacijos šia tema, o šiek tiek išsamiau susipažinus su emocine kompetencija, jau galima pradėti atsirinkti, kas konkrečiam žmogui tinka, o kas ne. Čia kaip treniruojantis žaisti tenisą – norėdamas ko nors išmokti, turi vaikščioti į treniruotes. Kito kelio nėra. Mokantis emocinės kompetencijos taip pat labai svarbus tęstinumas, nuoseklumas, kaip ir įgyjant bet kurį naują įgūdį“, – sakė Darius Pietaris.

Emocinės kompetencijos specialistas ir nuotolinės interaktyvios asmeninių treniruočių programos „Emotika“ autorius Darius Pietaris kviečia žmones savo laiką ir finansinius resursus investuoti ne į daiktus, o į žinias. „Daiktus tu gali pats nusipirkti, jie lūžta, genda, juos gali pamesti, daiktai dėvisi, o štai įgytos žinios, kompetencija ir patirtis bėgant laikui tik auga. Pilnatvę ir laimę žmogui atneša ne daiktai, o santykiai su artimais žmonėmis“, – sako Darius Pietaris. Jo nuomone, žmonės dėmesį ir energiją, skiriamą materialių dovanų paieškai, verčiau galėtų nukreipti į santykių su artimais žmonėmis stiprinimą ir asmeninį tobulėjimą.